خانه » طوفان الاقصی؛ رسوایی غرب، بیداری جهانی

مصاحبه با حجت الاسلام محمدرضا کتابی

طوفان الاقصی؛ رسوایی غرب، بیداری جهانی

به‌مناسبت سالروز جهانی حماسه فلسطین و طوفان‌الاقصی

Photo 2025 10 06 09 28 09

مصاحبه ویژه با حجت الاسلام محمدرضا کتابی،‌ پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم با عنوان: تحلیل تمدنی طوفان الاقصی | مهر ۱۴۰۴

۱.  وقتی خبر آغاز عملیات طوفان الاقصی منتشر شد، شما این رویداد را در چه سطحی ارزیابی کردید؟ صرفاً یک عملیات نظامی یا فراتر از آن؟ برخورد اولیه شما با طوفان الاقصی.

حجت الاسلام کتابی: طوفان الاقصی را عملیات نظامی صِرف نمی‌دانم. این عملیات، بزرگ‌ترین عملیات چریکی دنیا بود که همه ناظران را به حیرت واداشت و در آن، یک ارتش پارتیزانی و غیرکلاسیک توانست بر یک ارتش کلاسیک غلبه کند؛ ارتشی که ادعا می‌کرد بر لبه تکنولوژی و هوش مصنوعی قرار دارد و مطمئن بود که کسی توان عبور از دیواره‌های امنیتی‌اش را ندارد.

برخورد اولیه  نشان داد که این حرکت، یک ضربه چندلایه بود:

  1. ضربه اطلاعاتی و امنیتی: سازه‌ها و ساختارهای امنیتی اسرائیل فرو ریخت.
  2. ضربه تکنولوژیک: غلبه بر سامانه‌های پیشرفته نظامی.
  3. ضربه حیثیتی: فروپاشی آبرو و جایگاهی که اسرائیل در عالم برای خود ایجاد کرده بود.

به تعبیر مقام معظم رهبری مد ظله العالی، این عملیات یک حادثه تاریخ ساز و  حادثه‌ی مهم و بی‌نظیر[۱] و یک ضربه «غیرقابل ترمیم»  به رژیم صهیونیستی بود.

رهبر انقلاب در دانشگاه افسری امام علی علیه السلام فرمودند:

 «در این قضیّه ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است. من میگویم این زلزله ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه ها به این آسانی امکان پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه ی های وهویی که میکند، با همه ی حمایتهایی که امروز در دنیا از سوی غربی ها از او میشود، بتواند آن سازه ها را ترمیم کند. من عرض میکنم از شنبه ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست.» (۱۴۰۲/۰۷/۱۸)

۲. تاریخچه نزاع اسرائیل و فلسطین را چگونه تبیین می‌کنید؟

حجت الاسلام کتابی: قضیه قدس شریف، بیت‌المقدس و فلسطین از دیرباز مورد منازعه ادیان تاریخی بوده است. سه دین ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت، اسلام) به این سرزمین نگاه ویژه دارند.

این منازعه دو بُعد اصلی دارد:

  1. انگیزه شیطانی یهود: جریان انحرافی یهود ریشه تاریخ خود را آنجا می‌داند و با انگیزه‌ای مادی و شیطانی قوی، دنبال تسلط بر عالم و تسلط بر سرزمین قدس است.
  2. طمع استعمارگران: این سرزمین همواره مورد طمع قدرت‌های غربی بوده است. جنگ‌های صلیبی که نزدیک به ۲۰۰ سال و در ۸ دوره به طول انجامید، منازعه اصلی‌اش بر سر بیت‌المقدس بود.

پس از سقوط دولت عثمانی، دنیای استعماری به دنبال یک پایگاه نظامی سیاسی دائم در قلب منطقه غرب آسیا بود. آن‌ها رژیم صهیونیستی را تأسیس کردند تا سلطه بلندمدت استعمار بر جهان اسلام تضمین شود. اسرائیل نمایندگی دنیای غرب و استعمار در جهان اسلام است و تضمین‌کننده منافع آن‌ها در این منطقه حیاتی (محل پمپاژ انرژی و معنویت) تلقی می‌شود .

حضرت آقا در این زمینه می فرمایند:

« تکیه‌ی آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیّت رژیم غاصب، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار ‌گرفتن همه‌ی منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی است… یقیناً این رؤیای صهیونی و آمریکایی، خیالی ‌باطل و ناشدنی است. رژیم، همان شجره‌ی خبیثه‌ی کنده‌شده از روى زمین است که به گفته‌ی صدق الهی قرارى ندارد.

این رژیم ‌خبیث، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم ‌دیری نخواهد پایید؛ باذن الله تعالی. دلیل واضح این ادّعا آن است که اکنون یک سال است که[پس از عملیات طوفان الاقصی] ‌دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همه‌جانبه‌ی آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با ‌چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌الله که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران ‌خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است!» (۱۴۰۳/۰۷/۱۳)

۳. برخی تحلیلگران می‌گویند طوفان الاقصی، هیمنه اسرائیل و غرب را شکست. شما این دیدگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حجت الاسلام کتابی: این دیدگاه کاملاً صحیح است. طوفان الاقصی، هیمنه ساختگی اسرائیل را در ابعاد زیر شکست:

  • هیمنه امنیتی و اطلاعاتی: اسرائیل مدعی بود که پیشرفته‌ترین سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی را دارد و کسی نمی‌تواند آن را غافلگیر کند، اما این سازه‌ها به راحتی فرو ریخت.
  • هیمنه نظامی: غلبه یک ارتش پارتیزانی بر یک ارتش کلاسیک مجهز به تکنولوژی پیشرفته و هوش مصنوعی.
  • فروپاشی ارزش‌های غرب: با رفتار وحشیانه اسرائیل و حمایت آمریکا و غرب، ارزش‌های دموکراسی، آزادی و حقوق بشر که غرب مدعی آن بود، یکی‌یکی به پای اسرائیل قربانی شد. این شکست، جاذبه های تمدن غرب را در بسیاری از اذهان از بین برد و آبروی تمدّن و فرهنگ غرب  به فنا رفت.
  • اثبات شکست تکنولوژی در مقابل ایمان: طوفان الاقصی ثمره انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی ثابت کرد که قدرت در ایمان و شهادت‌طلبی است، نه در سلاح و بمب اتم. مردم  فلسطین با مقاومت بی نظیر خود قدرت ایمان و شهادت را به نمایش گذاشتند و مرعوب تکنولوژی مادی  نشدند و آن را به شکست کشاندند. در پرتو این مقاومت بی نظیر مفاهیم مقدس سکولار غرب شکسته شد.

۴. انگیزه‌های پشتیبان طوفان الاقصی؛ نقش تحولات منطقه در این تصمیم (پیمان ابراهیم).

حجت الاسلام کتابی: عوامل متعددی جریان مقاومت را به این نتیجه رساند که باید قواعد بازی را برهم زد:

  1. فشارهای داخلی و نژادپرستانه: فشارهای فوق سنگین اسرائیل بر مردم فلسطین با نگاه‌های نژادپرستانه، که مردم غزه را در یک زندان بزرگ (۱۸ سال محاصره) به گرسنگی، نبود امنیت و تحقیر کشانده بود؛ اسرائیلی‌ها معتقد بودند فلسطینی‌ها باید “مثل سگ زندگی کنند”.

رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند:

« اقدام شجاعانه و در عین ‌حال فداکارانه‌ی فلسطینی‌ها در عملیات طوفان الأقصی در پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سالها ‌ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدّت آن افزایش پیدا کرده بود.‌» (۱۴۰۲/۰۷/۱۸)

  1. تلاش برای تخریب مسجد الاقصی: اسرائیل به دنبال تخریب مسجد الاقصی و بازسازی معبد سلیمان برای بار سوم بود. این تلاش ها این احساس را در حماس ایجاد کرد که اگر اقدامی نکنند، مسئله ی فلسطین از دست رفته است.
  2. نقش پیمان ابراهیم: این پیمان (طرح عادّی‌سازی روابط) بسیار خطرناک بود. متأسفانه بحرین و امارات با آن همراه شدند و عربستان نیز در آستانه پیوستن به این پیمان بود. اگر پیمان ابراهیم محقق می‌شد، مسئله فلسطین به فراموشی سپرده می‌شد. این تهدید، یکی از عوامل اصلی بود که حماس را متقاعد کرد تا به صورت جدی به دنبال برهم زدن قواعد بازی برود.

۵. چرا آمریکا و تمدن غرب دفاع از اسرائیل را از آغاز این حرکت، حیثیتی دید؟ و با تمام توان به مقابله پرداخت؟

حجت الاسلام کتابی: آمریکا و غرب، رژیم صهیونیستی را مسئله حیاتی برای خود می‌دانند، زیرا بقای سلطه دائمی استعمار بر منطقه و جهان اسلام، به وجود این پایگاه وابسته است. این مسئله در بستر تغییر نظم جهانی (پیچ تاریخی) ابعاد حیثیتی بیشتری پیدا کرده است:

امروز دنیا در آستانه تغییر نظم جهانی و در یک پیچ تاریخی بزرگ قرار گرفته است و نشانه های آن عبارت است از:

  1. افول قدرت آمریکا: امپراتوری آمریکا دچار افول و زوال شده و دیگر نمی‌تواند مانند گذشته کشورهای دنیا را با خود همراه و نفوذ خود را در منطقه حفظ کند
  2. جابجایی و انتقال قدرت از غرب به شرق  و ظهور قدرتهای رقیب مانند چین و روسیه
  3. ادبیات مقاومت در جهان گسترش یافته است و علاوه برشکل گیری جبهه و محور مقاومت، بسیاری از مردم آزاده دنیا را با خود همراه کرده است که به طورمثال هم اکنون جلوه های آن را در حمایت های مردمی در سراسر عالم از فلسطین و غزه و کاروان دریایی صمود شاهد هستیم.

اسرائیل اردوگاه و پادگان جریان استعمار در قلب غرب آسیاست. دنیای غرب با جهت‌گیری مادی می‌داند که مهم‌ترین مانع تداوم و توسعه سلطه استعماری‌شان، جریان مذهبی و مقاومت است. بنابراین، تلاش می‌کنند اجازه ندهند این نظم جهانی به هم بخورد. آمریکا، اسرائیل را پادگان بسیار مهمی تلقی می‌کند و هرگونه ضربه به اسرائیل، در واقع ضربه به سلطه آمریکاست. از این رو برای حفظ نظم موجود و جلوگیری از نظم جدید جهانی و حذف آنان از معادلات قدرت در جهان به شدت از رژیم صهیونیستی دفاع میکند و با توسعه جریان مقاومت و بیداری ملتها مقابله می کند.

۶. موضع رهبری در مسئله فلسطین و مقابله با اسرائیل را چطور تحلیل می‌کنید؟

حجت الاسلام کتابی: موضع رهبرحکیم انقلاب اسلامی نه تنها از بُعد سیاسی بلکه از بُعد فلسفه تاریخی و تمدنی، نقش تعیین‌کننده داشته است:

  • پرچم‌دار روایت فتح: معظم له، پرچم‌دار روایت فتح در جنگ روایت‌ها بودند. ایشان در مقابل جریان روایت دشمن که سعی در کوچک جلوه دادن این عملیات و مظلوم نمایی از رژیم صهیونیستی داشت، روایت فاتحانه از این حادثه ارائه نموده و دستاوردهای طوفان الاقصی را تبیین کردند: مهمترین نشانه این فتح و پیروزی این است که امروز شعارهای اصیل و  اصلی انقلاب اسلامی (ضد اسرائیلی) به گفتمان نخبگان دانشگاهی آمریکا و اروپا تبدیل شده و پرچم فلسطین مقدس شده است. این ارتقاء وجدانی، در جهان خود یک فتح بزرگ است

به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی “امروز مسئله‌ی فلسطین مسئله‌ی اول دنیاست. در خیابان‌های لندن، در میدان‌های پاریس، در دانشگاه‌های آمریکا به نفع مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند. آمریکا هم در مقابل اجماع جهانی ملت‌های دنیا، دچار انفعال است و دیر یا زود مجبور خواهد شد دست خودش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد…”[۲]

  • تأکید بر ضربه غیرقابل ترمیم: ایشان تأکید کردند که این ضربه، غیرقابل جبران است
  • الهام بخشی و راهبری و فرماندهی جریان مقاومت ضد صهیونیستی در جهان که نقطه اوج آن را در نبرد اخیر دوازده روزه علیه رژیم صهیونیستی شاهد بودیم.
  • تأکید بر برهم خوردن جدول سیاستهای آمریکا در منطقه

امروز سیاست و جهت‌گیری در این منطقه آمریکازدایی است. یکی از نشانه‌های واضح و بارزی که امروز جلوی چشمها است، همین طوفان اقصیٰ است. بله، این طوفان‌الاقصیٰ علیه رژیم صهیونیستی است، امّا آمریکازدایی است؛ این حادثه‌ی تاریخ‌ساز. به معنای واقعی کلمه، حادثه‌ی طوفان‌الاقصیٰ یک حادثه‌ی تاریخ‌ساز بود؛ توانست جدول سیاستهای آمریکا در این منطقه را به هم بریزد و ان‌شاءالله [اگر] این طوفان ادامه پیدا بکند، جدول سیاست آمریکا در منطقه را محو خواهد کرد.[۳]

  • بشارت‌های خوشبینانه: نگاه ایشان به آینده خوشبینانه است و بشارت فتح نهایی را داده‌اند، به شرط استمرار مبارزه.
  • عدم تسلیم در برابر شیطان: معظم له بر این تحلیل تأکید دارند که مواجهه با اسرائیل و آمریکا از جنس مذاکره نیست، بلکه از جنس مواجهه حق و باطل است

۷. نگاه اسلامی به مقاومت فلسطین؛ چرا انقلاب اسلامی به این شدت در مقابل اسرائیل از آغاز نهضت در سال ۴۲ (نه پس از پیروزی انقلاب) موضع گرفت؟

حجت الاسلام کتابی: موضع شدید انقلاب اسلامی نسبت به اسرائیل، ریشه در مأموریت تمدنی اسلام و شیعه دارد:

  • آمادگی جامعه شیعه برای آخرالزمان: جریان انقلاب اسلامی ریشه تاریخی عمیقی دارد و دست تقدیر الهی و تدبیر اهل بیت (ع) در تربیت جامعه شیعه برای مأموریت آخرالزمان دیده می‌شود.
  • تجلی حکومت دینی: در انقلاب اسلامی، جامعه شیعه با ادعای تمدن‌سازی و در رأس آن ولایت فقیه، تشکیل حکومت داد.
  • پیام فطری انقلاب: این انقلاب آنقدر عظیم است که نمی‌توان آن را در مرزهای خود محصور کرد. صدور انقلاب به معنای دخالت در امور کشورها نیست، بلکه پیام و فلسفه انقلاب اسلامی مانند شیشه عطری” است که بوی خوش آن دلها و جانها را معطر میکند و پیامش که منطبق با فطرت‌هاست، نخبگان عالم اسلام و موحدین را همراه و همدل می‌کند
  • امام خمینی (ره) و بذر مقاومت: حضرت امام (ره) ۱۵ سال قبل از پیروزی انقلاب، در اصلی‌ترین مطالب و شعارهای خود ضدیت با اسرائیل را مطرح کردند؛ و همواره به اهداف نامشروع آنان مبنی برایده تجاوزگرانه نیل تا فرات همواره هشدار داده اند و از آرمان فلسطین دفاع کرده اند و با اعلام روز جهانی قدس مسئه فلسطین را تبدیل به مسئله اول جهان اسلام نمودند و این نشان می‌دهد که تقابل با اسرائیل، یک رکن اساسی در نهضت امام بوده است.

۸. نقش ایران در محور مقاومت و آزادسازی فلسطین چگونه است؟

حجت الاسلام کتابی: نقش ایران در محور مقاومت، نقش محوری و پشتیبان است و ادبیات جدیدی از مبارزه را ارائه کرده است:

  • تکیه‌گاه مقاومت و الگوی مقاومت جهانی  به تعبیر دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین زیاد النخاله “ایران کوهی است که جریان مقاومت بر او تکیه داده است” و به تعبیر سید الشهدای جریان مقاومت جناب سید حسن نصر الله عزیز: “ایران یک قدرت منطقه‌ای بزرگ است که تمام نیروهای مقاومت به آن تکیه دارند”

امروز، هرکس در دنیا بخواهد در مقابل استعمار و استکبار مقاومت کند، خودبه‌خود ایران و انقلاب اسلامی الگو و الهام بخش اوست.

  • تقویت جبهه مقاومت با انتقال فناوری به صورت کریمانه و عزتمندانه: ایران با حفظ عزت و کرامت، بالاترین سطح تکنولوژی خود را به کشورهای منطقه و محور مقاومت منتقل می‌کند، بدون اینکه آن‌ها را تحقیر کند. (برخلاف رفتار آمریکا که همپیمانانش را گاو شیرده میخواند).
  • تغییر الگو و ادبیات مبارزه: استراتژی ایران در درگیری با استکبار جهانی، استراتژی مقاومت و پیروزی خون بر شمشیر  است و به دنبال دستیابی و تولید بمب اتم نیست و این استقامت و مقاومت،  ملت‌ها را بیدار و همراه می‌کند.
  • ایران اسلامی خاکریز اول مقابل جبهه استکبار و رژیم صهیونیستی: عملیات‌های وعده‌های صادق و وقایع جنگ ۱۲ روزه نشان داد که ایران اسلامی خاکریز اول مقابل جبهه استکبار و رژیم صهیونیستی و مهم ترین سد مقاوم در برابر آنان است و صحنه هایی ایجاد کرد که دنیا عادت به دیدن این سطح از تهاجم به رژیم صهیونیستی را نداشت و ناظران جهانی و ملتها را به حیرت انداخت.

۹. نقش طوفان الاقصی در بیداری افکار عمومی در سطح بین المللی و جهان اسلام ؟

حجت الاسلام کتابی: طوفان الاقصی نقش اساسی در بیداری عمیق جهانی و توسعه جریان مقاومت داشت:

  1. ارتقاء وجدانی: این مواجهه، یک ارتقاء وجدانی در عالم ایجاد کرد.

حضرت آقا فرمودند:« گرایش روزافزون به اسلام در مقطع فعلی نشان دهنده عظمت ایستادگی ملت فلسطین و مردم غزه در ماجرای طوفان الأقصی ‌است.‌ (۱۴۰۳/۰۵/۰۹)

«امروز در رأس مسائل دنیای اسلام، مسئله‌ی فلسطین و همین حوادثی است که در غزّه دارد اتّفاق می‌افتد؛ همه‌ی اینها حوادث آینده‌سازی است… دامنه‌ی این جنایت به قدری وسیع شد که وجدان عمومی را در دنیا تکان داد. شما ملاحظه میکنید که مردم در شهرهای آمریکا، در شهرهای اروپایی، در پایتختها و همچنین در کشورهای اسلامی می‌آیند مخالفت خودشان را صریحاً ابراز میکنند؛ با اینکه در کشورهای اروپایی که ادّعای آزادیِ بیان میکنند، حضور مردم در راه‌پیمایی‌های خیابانی به نفع غزّه را ممنوع کرده‌اند ــ این هم جزو فضاحتهای آنها است؛ برای همه چیز راه‌پیمایی جایز است، برای دفاع از مظلوم راه‌پیمایی ممنوع است! ــ امّا خب مردم اعتنا نکردند، دیدید در تلویزیون تصویرها را که مردم آمدند شرکت کردند. مردم دنیا عصبی‌اند و انسان میداند که این روحیه‌ی خشمی که در مردم به وجود آمده، این آزار وجدانی‌ای که در این کشورها به وجود آمده، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد و هیچ کس نمیتواند جلوی این عکس‌العمل را بگیرد؛ هر چه هم تلاش کنند نمیتوانند جلوی این عکس‌العمل را بگیرند.» (۰۴۰۲/۰۸/۰۳)

  1. رجوع به فطرت و توجه به اسلام

حوادث غزه و مقاومت بی نظیی مردم با ایمان آن دررمقایسه با رفتار وحشیانه و حیوانی رژیم صهیونیستی باعث سلب مشروعیت از اسرائیل و نیز مشروعیت بخشی به مقاومت مردم فلسطین و عملیات طوفان الاقصی شد.  و علاوه براینها مفاهیم لیبرال دمکراسی و ادعاهای حقوق بشری آن به شدت به زیر سوال رفت و مورد تردید و پرسش قرار گرفت و یک ارتقاء وجدانی و معرفتی در دنیا ایجاد کرد.  مقایسه این دو گونه رفتار ایمانی و شیطانی این سوال را به شدت در اذهان و فطرت مردم دنیا و نخبگان جهانی ایجاد کرد که ریشه این رفتار وحشیانه و در جبهه مقابل ریشه این رفتار کریمانه و صبورانه و این درجه از استقامت و مقاومت سنگین کجاست؟

  1. افزایش نفرت جهانی: نفرت از اسرائیل در یک موج جهانی افزایش یافته است. به عنوان نمونه خالی شدن سالن در هنگام سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل شاهدی بر این امر و گویای نفرت فراگیر از رژیم صهیونیستی بود.

۱۰. طوفان الاقصی چه تأثیری در معادله “اسلام و غرب” داشت؟ افول ارزش‌های تمدن غربی؟

حجت الاسلام کتابی: این رویداد، تأثیری مستقیم بر مشروعیت تمدن غرب گذاشت:

  • قربانی شدن ارزش‌ها و اصول غربی: ارزش‌های مقدس غرب مانند دموکراسی، آزادی و حقوق بشر یکی‌یکی به پای رژیم صهیونیستی قربانی شدند. وقتی ۶۰ هزار فلسطینی، از جمله ۲۰ هزار کودک، به شهادت می‌رسند و غرب نه تنها هیچ عکس العملی در مقابل این جنایات انجام نمی دهد، بلکه قطعنامه‌های دفاع از این مردم مظلوم را نیز وتو می‌کند ، این مفاهیم دیگر جذابیت خود را از دست می‌دهند و پوچ و توخالی بودن آنها روشن می شود

حضرت آقا فرمودند:« دولتهای غربی در حوادث طوفان الأقصی، ذات شریر تمدّن غربی را علناً به دنیا نشان دادند‌.» (۱۴۰۳/۰۱/۲۲)

سؤالات وجودی برای نخبگان غرب: دو سؤال سنگین برای جامعه و نخبگان غرب پیش آمد: «چه شد آن ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشر؟» (معلوم شد این مفاهیم ابزاری برای همان سلطه استعماری بود) و «ریشه این مقاومت کجاست؟» (که رجوع به اسلام و قرآن را در پی دارد)

‌حضرت آقا در پیامی به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا فرمودند:

«[شما دانشجویان اروپا] مسائل مهم و زخمهای تازه و کهنه‌ی جهان را می‌شناسید. تازه‌ترین آنها فاجعه‌ی بی‌نظیر غزّه [در ‌ماجرای طوفان الأقصی] است‌.‌‌

 ‌برجسته‌ترین آنها شکست اخلاقی و سیاسی و اجتماعی غرب و سیاستمداران غربی و تمدّن ‌غربی است، عبرت آمیزترین آنها ناتوانیِ لیبرال‌دموکراسیِ مدّعیانِ آن در استقرار آزادی بیان و غفلت مرگ‌بار آنان از موضوع ‌عدالت اقتصادی و اجتماعی است.  بارقه‌ی کمسو ولی امیدبخشِ اعتراضاتِ مردمی و بخصوص دانشجویی در آمریکا و اروپا ‌نیز از مسائل مهمّ کنونی است.» (۱۴۰۳/۰۴/۱۶)

  • شکست هیمنه تکنولوژی مادی:  در حادثه طوفان الاقصی و مقاومت مردم فلسطین و مواجهه جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار ثابت شد که قدرت اصلی در اتصال به آسمان و ایمان الهی است و تکیه بر قواعد نصرت الهی است و ثابت کرد که خون بر شمشیر پیروز است.

۱۱. موضع جهان اسلام در مسئله فلسطین و جنبش طوفان الاقصی را چطور می‌بینید؟ خوب بود؟ ضعیف بود؟ چرا؟ چیکار باید می‌کردن که نکردن؟

حجت الاسلام کتابی: موضع جهان اسلام باید با تفکیک بین ملت‌ها و دولت‌ها بررسی شود:

  • دولت‌های وابسته: موضع سران کشورهای اسلامی، به‌شدت ضعیف و منفعلانه بود. سران این کشورها عمدتا وابسته و فاسد هستند. آن‌ها نه انگیزه، نه پشتیبانی اعتقادی و نه قدرت نظامی برای مقابله دارند. آن‌ها پشتیبانی مردمی نیز ندارند. در این حوادث مردم غزه از سران کشورهای اسلامی ناامید شدند.
  • ملت‌های بیدار: ملت‌های اسلامی همدل و همراه هستند. آن‌ها فهمیده اند که رژیم صهیونیستی ایجاد شده است تا خنجری در قلب جهان اسلام باشد و هدفش نابودی جهان اسلام است. این همدلی و بیداری ملت‌ها، مدیون مقاومت فلسطین و طوفان الاقصی است.

آنچه باید می‌کردند: در این شرایط  تنها اتکا به ملتها و برخورداری از پشتیبانی مردمی و اتحاد و هم پیمانی جهان اسلام و تجمیع قدرت و ظرفیتهای آن می تواند جهان اسلام  را به جایگاه شایسته و حقیقی خود باز گرداند و آنان را از انفعال در مقابل جبهه استکبار خارج کند.

۱۲. آیا حرکت موفقی بود؟ شما موفقیت طوفان الاقصی را در چه ابعادی می‌بینید و چرا؟

حجت الاسلام کتابی: بله، طوفان الاقصی حرکتی بسیار موفقیت‌آمیز بود. موفقیت آن را باید در ابعاد فراتر از محاسبات نظامی دید:

  • پیروزی اطلاعاتی و حیثیتی: وارد کردن ضربه‌ای غیرقابل ترمیم به ساختارهای امنیتی و حیثیتی اسرائیل .
  • انزوای رژیم صهیونیستی: تبدیل شدن شعارهای ضد اسرائیلی به گفتمان ملت ها و نخبگان غربی.
  • بیداری فطری: ایجاد ارتقاء وجدانی و معرفتی در سطح جهان
  • تغییر معادله قدرت: اثبات این نکته که قدرت در ایمان و شهادت‌طلبی است، نه صرفاً در تکنولوژی.
  • سلب مشروعیت از اسرائیل: مشروعیت اسرائیل نزد افکار عمومی از دست رفت.
  • رشد مقاومت: گسترش و توسعه جریان مقاومت.

۱۳. سناریوهای پیش روی محور مقاومت و مسئله فلسطین؟

حجت الاسلام کتابی: نگاه رهبری به این جریان، یک نگاه خوشبینانه است. سناریوی پیش رو، نه از مسیر مذاکره، بلکه از مسیر اقتدار و مقاومت می‌گذرد:

  1. افول حتمی نظم جهانی و اسرائیل: قطعاً نظم جهانی سابق در حال تغییر و آمریکا و اسرائیل در سراشیبی افول هستند. آن‌ها اعتبار، قدرت و جذابیت خود را از دست داده‌اند.
  2. شکست قطعی مذاکره: مسیر مذاکره و قطعنامه شکست خورده است .قطعنامه‌های بین‌المللی برای اسرائیل هیچ ارزشی ندارند. در دنیای جنگل، سهم شما به میزان قدرت شما داده می‌شود، نه به میزان چانه‌زنی در مذاکره.
  3. تهدیدزدایی، نه تنش‌زدایی: پروژه انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، بر کسب اقتدار تمرکز دارد، نه صرف تنش‌زدایی. باید قدرت را در حوزه‌های مختلف آنقدر افزایش داد که دیگرفشارها و تحریم ها و تکانه‌های دنیا نتواند ما را به تسلیم و انفعال بکشاند.
  4. پیروزی نهایی از آن اسلام: پیروزی نهایی از آن ملت فلسطین و جهان اسلام خواهد بود، هرچند زمان آن بستگی به میزان ظرفیت ما برای ادامه‌دادن مبارزه و جهاد دارد. فلسطین به مرز شرافت و بیداری فطرت جهانی تبدیل شده است و مسیر مقاومت و بیداری جهانی غیر قابل بازگشت است و رژیم صهیونیستی و آمریکا قادر به متوقف کردن آن و بازسازی شخصیت شکست خورده خود نخواهند بود. ان شاء الله

حجت الاسلام کتابی در این مباحث اشارات بسیاری به سخنرانی های زیر داشتند:

۱-سخنرانی مقام معظم رهبری در دانشگاه افسری، ۱۴۰۲/۰۷/۱۸

۲-سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار دست اندرکاران کنگره ملی شهدای لرستان، ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

۳-سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان، ۱۴۰۲/۰۸/۱۰

۴-سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

۵-سخنرانی مقام معظم رهبری پس از بازدید از دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۴۰۲/۰۸/۲۸

۶-سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان، ۱۴۰۲/۰۹/۰۸

۷-سخنرانی مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر، ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

۸-سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی،۱۴۰۳/۰۳/۱۴

۹-سخنرانی مقام معظم رهبری در نماز جمعه نصر،۱۴۰۳/۰۷/۱۳

۱۰-سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام،سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت، ۱۴۰۳/۰۶/۳۱

۱۱-سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با شهید اسماعیل هنیه،۱۴۰۳/۰۵/۰۹

۱۲-پیام مقام معظم رهبری به دانشجویان اروپایی،۱۴۰۳/۰۴/۱۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چاپ مطلب