چکیده مقاله
در این مقاله، پس از تبیین ضرورت پشتیبانی علمی از مدیریت تحول علوم انسانی به امکانات رشته مدیریت دانش در این زمینه پرداخته شد. در این راستا، بر اساس خوانش «وصفی» – موصوف و صفت – و خوانش «اضافی» ـ مضاف و مضاف الیه ـ از مدیریت دانش و مدیریت راهبردی دانش چهار قرائت ارایه شد و بررسی شد که آیا این قرائتها میتوانند متضمن تحوّل پارادایمی دانش باشد. در نتیجه این بررسی مشخص شد که تنها خوانش اضافی از مدیریت راهبردی دانش؛ یعنی «مدیریت راهبردی بر دانش»، حاوی معنایی معادل «مدیریت تحول دانش» است و می تواند سازگار با نیاز جامعه اسلامی و تحوّل علوم انسانی باشد. سپس ضمن اشاره به روند تحولات جهانی رشته مدیریت دانش، بر ضرورت دو چندان بازسازی و تحوّل ماموریت رشته مدیریت دانش به سوی مدیریت راهبردی دانش پرداخته شد. در بخش چگونگی سه محور اصلی جهت تحوّل ماموریت مدیریت، دانش به سوی مدیریت راهبردی دانش ارایه شد و در نهایت پیشنهادات راهبردی جهت پشتیبانی علمی رشته مدیریت راهبردی دانش از مدیریت تحول علوم انسانی مطرح گردید.
کلیدواژه ها: مدیریت راهبردی دانش، مدیریت دانش، مدیریت تحول دانش، تحوّل علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی.