خانه » آسیب‌شناسی گفتمان علمی حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی با تاکید بر گفتمان فکری آیت‌الله خامنه‌ای
چاپ مطلب

مقاله پژوهشی

آسیب‌شناسی گفتمان علمی حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی با تاکید بر گفتمان فکری آیت‌الله خامنه‌ای

محمدرضا خاکی قراملکی

خاکی قراملکی

چکیده مقاله | دریافت مقاله

➖تحول در علوم انسانی بدون داشتن یک نقشه راه علمی و مهندسی فرهنگ آن جامعه ممکن نمی‌گردد. تحقق آن نیز، بدون شناسایی مقدورات و موانع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گفتمان‌های علمی حوزه و دانشگاه ممکن نمی‌شود.

➖ در حقیقت این غیریت‌ها و موانع را می‌توان، در سه سطح طبقه‌بندی کرد:

۱. علوم و مفاهیم سنتی و مدرن که با نیازها و اهداف تکاملی و تمدنی جامعه انقلابی و اسلامی موجود سنخیت ندارد؛
۲. ساختارها و نهادهای آموزشی، علمی و اجرایی سنتی و مدرن؛
۳. محصولات علمی و الگوها و مدل‌های اجرایی و تکنولوژی مدرن.

➖ این آسیب‌ها مانع تفاهم علمی میان دو گفتمان حوزه و دانشگاه در موضوع تحول علوم گشته و تا زمانی که ظرفیت و توان علمی این دو نهاد علیه همدیگر عمل کند، ظرفیت مثبت و موازنه مثبت آن دو خنثی گشته و امکان تحول در علوم انسانی میسر نخواهد شد و نمی‌توانند گره‌های کارشناسی نظام اسلامی را حل کنند.

➖پژوهش حاضر تلاش می‌کند آسیب‌شناسی تحول در علوم را در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای، با روش توصیفی و تحلیلی با اسناد کتابخانه‌ای، مورد بررسی قرار دهد.

کلیدواژه: گفتمان علمی – حوزه – دانشگاه – علوم مدرن – علوم انسانی – مهندسی اجتماعی – تمدن‌سازی

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *